Køge Vandreforening

Historie…

Foreningens historie:

Der var engang… og der er nu…

Den 9. juni 1978 var der nogle mennesker, som mødtes, fordi de ville stifte en vandreforening. Man blev så enige om at afholde stiftende generalforsamling den 20. juni 1978.

Der blev vandreforeningen ”Fodslaw Østsjælland” til. Formand blev Axel L. Hansen. Som logo fik man tilladelse til at bruge huset i Kirkestræde 20, Danmarks ældst daterede bindingsværkshus, opført i 1527.

Medlemskontingent var dengang 50,- kr. pr. år for hele husstanden.

Sommeren gik, og så gik man i gang med den første træningstur, som blev afholdt lørdag, den 23. september, kl. 14 fra ”Drive-In” cafeteriet på Køge Ringstedvej.

Det første marcharrangement, man afholdt, var Julemotion, 2. juledag 1978.

Ved årsskiftet kunne man glæde sig over at være 52 medlemmer (husstande). Det er jo flot.

I 1984/85 begyndte det at gå rigtigt skidt. I 1987 var der kun 6 deltagere til generalforsamlingen. Det var nogle svære år for Fodslaw Østsjælland. I 1990 var der kun 19 medlemmer tilbage. Heldigvis gik det godt ved arrangementerne. Vi havde få, men gode hjælpere og mange gæster fra andre foreninger.

Der havde været et tæt samarbejde med Køge Bugt Vandreklub. I 1991 blev dette samarbejde udvidet. Det var stort set de samme folk, som gjorde arbejdet i begge foreninger.

Skæbneåret for Fodslaw Østsjælland blev 1992, som ved generalforsamlingen besluttede at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling. Man overvejede at sammenlægge de to foreninger, Køge Bugt Vandreklub og Fodslaw Østsjælland. Så kunne man samle kræfterne til et mere målrettet arbejde. Et af målene var at få flere ud at gå, et andet mål var at få et godt klubliv.

Man havde også en ide til det nye navn, nemlig Fodslaw Køge – og sådan blev det!

Så begyndte det at gå fremad. Der blev gjort et intenst arbejde med PR for at hverve medlemmer. Vi vidste jo, at vi havde noget rigtigt godt at dele med andre. Vandresporten er for alle!

I 1994 var vi så mange medlemmer, at vi kunne kalde os verdens største Fodslaw forening!!

Vi var stadig den største Fodslaw forening. Vi var nok også den Fodslaw forening med flest arrangementer, foruden vores hverdagsmotion tirsdag aften og onsdag formiddag.

Medlemmer kommer og går, bestyrelser kommer og går – men Fodslaw Køge består…

– men Fodslaw Køge består… ja, der sluttede vi i 1998, blad nr. x, årgang xx, men det kom altså ikke til at holde stik.

Det blev ved med at gå fremad. Vi fik nye medlemmer og nåede det flotte tal af 300 husstande. Vi var glade for det fine medlemstal og ville gerne gøre noget mere for vore medlemmer, men sådan noget koster jo altid penge. Medlemskontingentet var nu på 255 kr. pr. husstand. Vi tænkte på de mange penge, som hvert år gik fra medlemmerne direkte i Hovedforeningen Fodslaws kasse. Vi tænkte, det måtte være muligt at dele kontingentet på en anden måde end den eksisterende. På dette tidspunkt fik vi omkring 20,- kr. pr. medlem retur fra Hovedforeningen til vores forening.

Efter mange og lange diskussioner gav vi op – der var ikke noget at gøre. Fodslaws Hovedforening ville ikke være med til at ændre på noget.  Så foreslog vi på en generalforsamling, at vi selv skulle lave en vandreforening og nedlægge Fodslaw Køge. På den måde ville alle pengene fra kontingentet blive hjemme i egen kasse. Det blev vedtaget med stort flertal.

Rent praktisk betød det, at alle de nuværende medlemmer af Fodslaw Køge skulle melde sig ud af Hovedforeningen Fodslaw og efterfølgende melde sig ind i den nye vandreforening, som kom til at hedde Køge Vandreforening. I samme omgang skiftede vi til personligt kontingent. Noget Køge Kommune blev meget glade for. De havde længe ønsket det sådan. Alt dette foregik i 2010 – så i 2011 var vi blevet til Køge Vandreforening.

Vore medlemmer var trofaste, og vi blev hurtigt over 300 medlemmer. Nu kunne vi lave busture og andre ting, hvor foreningen tog sin del af den økonomiske byrde. Vi lavede bl.a. hjælperture – en dag ud i det blå – som tak for den hjælp, foreningen havde modtaget i det forløbne år.

Det var dejligt at blive herre i sit eget hus!

At vore medlemmer er trofaste, kan man se på, at vi har flere medlemmer, som har været medlemmer i både 20 og 30 år. Det er vi både stolte og glade for.

Når vi taler om trofaste medlemmer, kan vi fortælle, at lige siden vi blev en forening i 1978, har vi stillet hold til Julemærkemarchen. Der bliver gjort et stort arbejde for at få et rigtigt stort hold, da vi synes, det er et rigtigt godt formål at gå for. De sidste 15 år har vi stillet med et hold så stort, at det var det største hold på landsplan. Vore medlemmer stiller op med både familie og venner. Det er vi meget stolte af.

Vi kan også nævne, at vi nu har noget, som hedder Sommermotion. Det er onsdag formiddag i de måneder, hvor Onsdagsmotion holder ferie. Meget velbesøgt, ganske som onsdagsmotion. På den måde får vi fordelt opgaverne. Så med hverdagsmotion tirsdag aften og onsdag formiddag samt sommermotion, kan man komme til hverdagsmotion året rundt.

Og sådan går det så godt, at vi i dag har omkring 325 medlemmer, som er pænt aktive. Takket være vores gode hjælpere kan vi holde gang i den. Der skal jo turledere på alle ture, og der skal jo også laves kaffe o.a. Vi afholder stadig arrangementer i weekends med pænt fremmøde fra andre foreninger. Selvfølgelig kunne man altid ønske sig flere ……

Nu er Vandreforeningen blevet 40 år. Der har været nogle bump undervejs og nogle navneskift, men vi går stadig bare derudad, og det med godt humør…

40 års jubilæet fejrer vi i Solgårdsparken med hygge, skattejagt og en festlig grillmiddag.

Med håbet om, at Køge Vandreforening vil bestå i mange år endnu til glæde for de mange deltagere, både til hverdagsmotion og til vore forskellige arrangementer, vil vi slutte for denne gang.

Køge Vandreforening, v/Lene Lynnerup, juni 2018.