Køgebussen ruller...

Køge Vandreforening arrangerer  en bustur 1 gang om året.

Nordtyskland...

August 2018

4-dages busrejse inkl. halvpension til Nordtyskland, hvor  vi skal opleve nogle af de mest berømte steder i området.

Vi har base i byen Tarp, hvor vi bor på det hyggelige Hotel  Landgasthof Tarp.

Turen inkluderer flere udflugter bl.a. til Slesvig, Flensborg,  Dybbøl Banke og Gråsten.

Dag 1 Kl. 08:00 afgang fra Ølby Station og kl. 08:15 afgang fra Køge Station. Vi kører via Fyn og Jylland til Nordtyskland. Undervejs holdes en buskaffepause.

Vi kører til Dannevirke, som forsvarede det gamle danske riges sydgrænse og spærrede for adgangen til Jylland via Hærvejen. Efter at have spist vores medbragte  madpakker skal vi på en vandretur i området. For dem der ikke vil gå med, er der mulighed for at besøge Dannevirke Museum på egen hånd og for  egen regning. Efterfølgende kører vi til Slesvig, hvor der bliver tid til at se nærmere på byen på egen hånd, inden bussen kører os det sidste stykke til vores hotel i Tarp.

Indkvartering og middag på hotellet.

Dag 2 Morgenbuffet på hotellet. I dag starter vi med at køre til Kollund, hvorfra vores vandretur på Gendarmstien til Flensborg starter. For dem der  ikke vil med ud at gå, kører bussen til Frøslevlejrens Museum, som man kan besøge på egen hånd og for egen regning. Frøslevlejren husede Gestapos’ fanger  i Danmark, og en del af fangerne blev herfra deporteret videre til KZ-lejre i Tyskland.  Efterfølgende kører bussen til Flensborg, hvor vi alle  samles igen. Her bliver der tid til at spise frokost på egen hånd og se nærmere på byen. Efterfølgende kører vi tilbage til Tarp. Middag på hotellet.

Efter middagen går vi en aftentur, hvor vi nyder et glas Asti og de medbragte chips.

Dag 3 Morgenbuffet på hotellet. Vi starter med at køre til Sønderborg, hvor vi skal på en guidet rundvisning på Historiecenter Dybbøl Banke. Her træder vi lige ind i danmarkshistorien under krigen på Dybbøl Banke mellem danskerne og preusserne i 1864.

For de som har lyst, kører bussen efterfølgende til Broager, hvor vi skal gå en tur på Gendarmstien bl.a. forbi Teglværksmuseet. Det er også muligt at blive  tilbage og besøge Dybbøl Mølle Museum på egen hånd og for egen regning. Dybbøl Mølle har overlevet både krige og brande. Det har gjort den til et symbol  på danskhed. Møllen og kornmagasinet er indrettet med udstillinger, der fortæller historien om Dybbøl som nationalt symbol. I løbet af dagen spises madpakkerne fra hotellet et  passende sted. Når vi alle er samlet igen, kører bussen tilbage til Tarp, hvor der er mulighed for at deltage i en lille vandretur i byen, inden der er middag på hotellet.

Dag 4 Efter morgenmaden pakkes bussen og vi kører til Harrislee for at grænsehandle ved Fleggaard, inden vi fortsætter til Gråsten Slot, hvor vi får en rundvisning  i kirken og klosterhaven, som er de eneste dele af Gråsten Slot, som er åben for publikum. Kirken blev indviet i 1702, og er det eneste af Ahlefeldternes  gamle slot, der overlevede branden i 1757. Kirkerummet er rigt udstyret med et søjlebåret galleri på de tre sider, mens den store, pompøse barokaltertavle

dækker hele den fjerde væg fra gulv til loft. Den nuværende slotshave er meget forskellig fra den sirlige franske barokhave, som i 1600-tallet blev

anlagt af storkansler Frederik Ahlefeldt. Snorlige stier, firkantede bede, skulpturer og springvand omgav det monumentale barokslot, som dengang lå på stedet.

Vi fortsætter bagefter til Als, hvor vi skal sejle Fynshav - Bøjden. Undervejs spiser vi en fælles frokost. Efter ankomsten kører vi tilbage til Sjælland og opsamlingsstederne.

Undervejs holdes buskaffepause et passende sted. Forventet hjemkomst ca. kl. 17.30. Ørslev forbeholder sig ret til ændringer i programmet.

Rejsefakta

D-24963 Tarp

Hyggeligt familiedrevet hotel beliggende

ca. 24 km. fra den dansk/tyske

grænse. Alle værelser har privat badeværelse,

gratis trådløs internetadgang

og tv. Restauranten på Landgasthof

Tarp serverer regionale og internationale  retter. Gæster er velkomne til at  benytte Landgasthof Tarps egen keglebane.

Der er elevator på hotellet.

Teknisk rejsearrangør: Ørslev Specialrejser A/S Københavnsvej 347, DK-4760 Vordingborg. Tlf. 55986004 • E-mail: info@orslev.dk • Medlem af rejsegarantifonden nr. 1711