JAMMERBUGTEN 2014

Køge Vandreforenings bustur til Jammerbugten den 18. – 21. august 2014.

Mandag den 18. august 2014 startede 50 forventningsfulde medlemmer af Køge vandreforening med bus ud fra Køge station med destination Jammerbugten. Vejret så ikke for godt ud, hele søndagen inden havde regnen stået ned i tove. Hvordan skulle det gå, når store dele af turen er programsat med vandringer?

Lad det være sagt med det samme, det blev en succes fra start til slut. Lenna og Jørgen Poulsen er som sædvanlig vores kyndige rejse bureau.

Lennas minutiøse planlægning og Jørgens grundige forberedelser og spændende indlæg om de steder, bygninger og landskaber vi besøger, fortjener megen ros. Ingen kan være i tvivl om, at der er lagt mange resurser i forberedelserne, langt ud over hvad man kunne forvente af en professionel rejsearrangør.

Vi boede på hotel Klitrosen ved Slette Strand, og her var der ingen slinger i valsen. Gourmet middage, 2 og 3 retter, en aften med underholdning af en trylle kunstner og et meget hyggeligt samvær. En anden aften en sol nedgangs tur ud i klitterne i storm og rusk med tilhørende kranse kage og champagne. Første aften en stroppe tur i regnvejr i Fossdalen. Man keder sig sandelig ikke.

Vandreturene på 3, 10 og 20 km lå på 2’ dagen i terrænet omkring Slette strand og Svinkløv, 3’ dagen gik turen ad forskellige ruter fra Løkken over Rubjerg klit, Mårup Kirke til Lønstrup.
Første dag var der stop ved Bulbjerg klit, her blev den medbragte mad fortæret, i solskin.
Og selvfølgelig måtte vi da ind på Svinkløv Badehotel og have kaffe og valnødde lagkage. Lækkert var det, i smukke omgivelser på det historiske, gamle badehotel.

Hjemrejsedagen besøgte vi Limfjords øen Fur, hvor en veloplagt tur guide gjorde rundturen på øen til en både sjov og indholdsrig oplevelse. Frokosten blev indtaget i Fur Bryghus hyggelige restaurant. Bryghuset ligner en succes, der kommer masser af gæster året rundt.

Skal der være et lille ”aber dabei” kan man sige at programmet er lidt vel skarpt komprimeret. Det kniber at have tid til at fordøje oplevelserne og se sig lidt omkring på egen hånd.
Men det gav absolut ingen skår i glæden. Vi giver turen 5 store stjerner ud af 6, og glæder os allerede til næste år.

Den 31. august 2014
Kærlige hilsner fra Anitta og Niels-Bo.

Der har været flere hyggelige skriverier omkring denne tur, jeg vil prøve at sætte dem i kronologisk orden...

Dette er et læserbrev fra Lenna til lokalavisen Hanbo bladet.

Køge Vandreforening besøger Jammerbugten.
Fra den 18. til den 21. august drog en bus, fyldt med 50 glade vandrere fra Køge Vandreforening, til Slette Strand ved Jammerbugten.
Vi boede på Hotel Klitrosen, der blev den helt store oplevelse for os. Et fantastisk ophold med mad i mesterklasse 'designet' af kokken Thomas. Hele staben af personale med Direktør Rikke Eisenhardt i spidsen sørgede for, at vi fik en prima betjening. Jamen da ...
Stor tak til alle på Klitrosen.
Formålet med turen var at vi skulle ud at vandre i naturen. Det blev til en yderligere stor oplevelse, da hjælpen og samværet med Fodtusserne Jammerbugten blev etableret. Med dem fik vi virkelig muligheden for at komme ud og vandre i den storslåede natur, bestående af klitter og plantager så fantastiske, og med nogle udsigtspunkter, der helt tog vejret fra en. Ikke mindst ved Svinklovene, hvor vi efter en lang regnvejrsdag, alligevel fik lov at opleve en smuk solnedgang. Ikke underligt at de er stolte af deres egn.
Stor tak til Fodtusserne Jammerbugten.

At Kong Frederik den VI for næsten 200 år siden sagde: 'Dette øde sted er den skønneste plet i mit rige’.
Ja, hvor havde han ret, og hvad mon han dog ikke ville sige i dag.
Vi stemmer i og takker af med et på gensyn Jammerbugten.
Køge Vandreforening
v/ Lenna Poulsen.

Efter at dette havde været i avisen, fik Lenna fra Klitrosen...

Kære Lenna

I dag er læserbrevet komme i avisen i Brovst.
Det er så smukt og dejligt og vi bliver alle glade helt inde i hjertet.
1000 tak fordi du tog dig tid til at skrive det flotte læserbrev.

Hils din mand og alle de andre :)

Stort knus fra alle os på Klitrosen

Bedste hilsner

Rikke Ejsenhardt Muus
Hoteldirektør, Klitrosen

Og vi fik fra Fordtudserne Jammerbugten...

Kære Køge Vandreforening

På vegne af Fodtudserne Jammerbugten vil vi gerne takke for de pæne ord i jeres læserbrev, som blev bragt i vores lokalavis tirsdag den 9.9.2014. ( Læserbrevet vedhæftes ).

Leif var glad for at få lov til at være sammen med jer og vise jer rundt i vores fantastiske natur – og ja, I fik kun set en lille bid af det Jammerbugt Kommune har at byde på. Så skulle I finde på at lave en
ny tur til det nordjyske, så står Leif og Fodtudserne Jammerbugten gerne til rådighed med hjælp til at finde nye udflugtsmål og være guide når I ankommer.

Nu nærmer tiden sig hvor vi må sande at sommeren går på held og de mørke aftner står foran os. Tid til at nogle kan få lyst til at fine nye fritidsinteresser – så Leif har et forslag: et kursus i Hanbomål. Nå spøg til side,
det er hyggeligt, at vi i et lille land som Danmark fortsat kan bevare dialekter og kan få lattermusklerne rørt, når ord og sætninger kan give sprogvanskeligheder.

Siden sidst er vi nu blevet 71 medlemmer – så vi må sige, at Fodtudserne Jammerbugten er blevet en succes. Vi var efter vores gåtur i lørdags med formanden/Søren hjemme og holdt bestyrelsesmøde. Vi fik tilrettelagt
julearrangement først i december måned – en gåtur kl. 16.00 i Brovst hvor vi vil nyde den udsmykkede juleudsmykning og de flotte tændte træer m.m. i folks haver. Derefter skal vi på Herregården Bratskov og have lidt
godt til maverne i form af julemad og en Rød Aalborg. Vi skal rafle om medbragte pakker og ellers bare småhygge. Borgmesteren skal have en invititation ( han vil gerne deltage ) og han skulle være fantastisk til at læse en
julehistorie fra nissebogen, så vi håber han kan finde tid i hans kalender. Nytårstaffel/generalforsamling skal også afholdes på Herregården, hvor vi vil starte med en gårtur og derefter afholde generalforsamling. Herefter
vil vi afslutte med smørrebrød og affyring af nytårsskyts inden vi går hjem.

Vi vil gerne slutte med ordene fra den berømt engelske sang fra 1939 som blev sunget af Vera Lynn da soldaterne drog i krig – we will meet again – eller som vores folkekære Kim Larsen har oversat de 2 første linjer af sangen:

“ Vi ses igen om ikke før så siden
   Et sted hvor græsset er grønt og himlen er blå “

På vegne af Fodtudserne Jammerbugten

Leif Mølgaard og Susanne Bertelsen