HJÆLPERTUR 2014

Hjælperturen 20.september 2014.

Stor tak til Niels og Lene for en dejlig hjælpertur til de mange herlige steder på Stevns.
Da vi alle var kommet på plads i bussen,  (enkelte havde meget travlt med at komme ombord.!) blev der serveret morgenbrød, kaffe og en lille én til halsen, det bekom os alle vel.

Første stop Rødvig, hvor Torben fortalte om Flinteovnens historie, man fornemmede
virkelig, at det har hans store interesse. Her var der også tid til at spadsere rundt på
havneområdet.
Så gik turen til Boesdal Kalkbrud hvor vi bl.a. kunne se de gamle flintovne og kigge ned på kalkbruddet. Også her var Torben en formidabel guide.

Næste stop Stevns Fyr, hvor Niels havde sørget for, at der var åbnet for adgang til Fyret. Desværre var det så diset, at udsigten oppe fra fyret var begrænset. I fyrmesterboligen var der en pragtfuld fotoudstilling med motiver fra Stevns, Møn og Fakse Kalkbrud, det kan kun anbefales at se den udstilling.
Der skulle også fotograferes foran det oprindelige fyr, og Lene havde sandelig sit hyr med at få alle med på billedet, der kom i alle fald mange gode råd.

Tid til tur på vandrestien var der også, for dem der havde lyst. En enkelt herre havde vovet sig med på en lille tur med 5 damer, og det blev en ”BESK” affære. Han blev anbefalet (lokket) til at smage på slåenbærrene – uha da, da , da – hvor han snerpede munden sammen, og det syntes vi damer var uhyre morsomt. Så gik det bedre da vi fandt Kræge blommerne, de var her på stedet sødere, (kan nemlig også være bitre).

Vores herlige chauffør kørte os så videre igennem flere små landsbyer, og krydrede turen med små historier, mm. om lokaliteterne. Da vi nåede Vemmetofte kloster, kørte han ind bag ved de gamle staldene, det er ellers ikke legalt, men vi fik på den måde et dejligt kig op mod klosteret.

Hvor mon vi skal spise?? Ja det blev der da talt meget om, og til slut forbarmede Niels sig så i bussen, og røbede at vi skulle til Bøgeskoven. Her fik vi en herlig frokost, man spiste bare alt for meget. Det var da godt man skulle bevæge sig lidt, for at få flere lækkerier på sin tallerken. Solen brød frem, og så var det tid til en rask spadseretur ud på Havnen og ind i skoven, så maden blev rystet lidt på plads.

Hvor mon vi skal drikke kaffe?? Ingen kunne gætte det, og da vi kom til Varpelev, kendte vi vist kun byen for tomatgartneriet, så overraskelsen var stor, da vi blev sat af ved kirken. Overfor kirken lå Ranestedet? Er der nogen der kender det?
Det er sandelig et spændende lille sted, drevet på frivillig basis, og som man så har åbnet for offentligheden. Jørgen Holstein viste os rundt på ejendommen, hvor man for nylig har fået opsat en bænk, hvor man kan hente information om Martin A. Hansen.
Vi var også en tur i Varpelev kirke, som er under renovation. Ved tårndøren så vi den indmurede flintesten, der skulle holde onde ånder borte.

Så blev det kaffetid, der var dækket op ude på gårdspladsen, solen skinnede og vi fik den herligste Æblekage serveret. Hvor heldig kan man være? Sikke en afslutning på en dejlig dag sammen med glade vandrevenner.

Stor tak fra Bente Grubbe Hansen